fredag 21 januari 2011

pedagoger berättar

En rolig sak när man jobbar med barn är alla roliga kommentaren och tankar men får höra. Jag jobbar i en F-1:a och första veckan denna termin sitter klassen och läser i småböcker. En tjej, som precis kommit igång med sin läsning innan jul, kommer ledsen fram till mig med en bok.
-Fröken, jag vet inte vad som hänt men jag kan inte läsa längre, säger hon.
-Nämen, A, vad är det du säger!?, säger jag.
-Jag har försökt men jag kan inte läsa ett enda ord i denna boken, säger hon med gråten i halsen.
-Jag får se vad det är för bok du läser, säger jag då. Jag ser ner på boken och säger till lilla A.
-Men gumman, du har ju en bok på engelska...
Lilla A blir glad igen, hon springer snabbt iväg, tar en annan bok och viftar och ropar strax därefter att hon kan läsa igen....

Idag berättade Davids dagisfröken om en "rolig" kommentar från lille D. De hade sjungit om elefanter och börjat prata om vad elefanter dricker. Sedan pratade de vidare om vad människor dricker. Barnen hade berättat att någon drack mjölk, någon vatten och andra saft. Lille D berättade då att.
-I min familj dricker vi vin. Här hade nog den trevliga pedagogen sagt att hon också gillade vin för då sa han -Välkommen hem till oss på vin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade