lördag 20 februari 2010

oj, oj, oj


Jag har gjort det igen.... Ställt mig i köket och gjort mitt livs först paj. Alltså matpaj, efterrättspajer har jag gjort massor. Jag blev något förvånad när jag upptäckte hur lätt det är att göra pajdegen.... Mjöl, margarin och lite vatten bara. Förstår inte hur det är möjligt att göra en deg av så få ingredienser. Fast och fin blev den också. Sedan bara steka lite bacon, lök och svamp. Vispa ägg och mjölk och voila en paj kom det fram, god var den också. Jag kommer göra fler pajer framöver. Busenkelt och gott!!!
Bacon o svamp paj
pajdeg:
3 dl mjöl
100 g margarin
2 msk vatten
fyllning:
1 paket bacon
1 stor lök
2 nävar svamp
3 dl riven ost
2 ägg
2 dl mjölk

1. Blanda pajdegen och låt den stå kallt i 30 minuter.

2. Fräs lök, svamp och bacon.

3. Vispa ihop ägg och mjölk, krydda efter smak.

4. Tryck ut pajskalet, grädda 10 min, 200 grader

5. Fyll pajskalet med bacon, svamp, lök, ost och häll över "vispet".

6. 30 minuter i ugnen på samma temperatur.
mästerkocken

2 kommentarer:

  1. Längtar redan efter nästa mirakel från pajdrottningen, mums!

    SvaraRadera
  2. Nämen. Nämen. Nämen. Hoppas att det jag som haft så gott inflytande på dig!!!? Ser riktigt god ut!!! Kram

    SvaraRadera

Bloggintresserade